Thursday 19 January 2012

hati kawan bila kawan dgn kita




Fuhhh,,,pening gak kepala bila memikirkan entry ape yg nak ditulis..
:face14:....pening,peniing...ahha,,:face15: pagi tadi tgh dok sibuk2 dgn penuh khusyuk dan tawaduknye aku membaca majalah REMAJA,, dapat satu mesej dari kwn aku ,Tan Jee Yen,,dia ajak aku kluar ptg ni sbb baru balik cuti plkn...nak raya cina la katakan...
:face69:.....dan tidak semena2nye aku mndapat idea nak tulis pasal KAWAN...
kalau nak citer pasal KAWAN,,mmg sampai bila2 la x habis jawabnye...bila fikir2 balik pasal nak tulis entry ni aku rasa takut pun ada jgk...mesti la ade rasa takut sikit sbb takut akan tersinggungkan hati mana2 pihak...tapi, apa2 pun ,,NI BLOG AKU,,APA AKU KISAH...HAHAHA
:face18:...(sungguh jahat aku ni)
tajuk entry aku berbunyi HATI KAWAN BILA KAWAN NGN KITA...
ermmm,,,cam pelik jer bunyi tajuk tu...kan,kan...

aku tulis entry camni pun sbb ramai gak la yg mengadu nasib kat aku pasal kwn2 deorg terutamanya tu haa sepupu aku tu n ada antara kawan aku la....sedih gak dgr...
:6:...tapi nak wat cemana la kan,dgr je la sbg kawan yg prihatin...

ok,,,aku nak mulakan ape yg deorg rintihkan...

1. ade yg cakap,,,ade sesetgh drpd deorg kawan ngn seseorg tuh disebabkan oleh paras muka...ish,ish,,x ikhlas langsung..ok ,,aku explainkan cemana...slalunye ni perempuan la kan..mana yg PERASAN diri tu CANTIK sgt,,akan berkawan dgn org yg hodoh cam warna kulit org tu lbih gelap drpd SI DIA tula,,or yg byk jerawat la...
sebab knp? sebabbb bila deorg brkawan dgn org yg sebegini rupa,,saham SI DIA akan meningkat dan tidak akan menjejaskan reputasi SI DIA...so,,dia x dela rasa tergugat...org akan memuji2 kecantikan SI DIA dihadapan kawannye yg sebegini rupa...mestila kawan SI DIA tu akan rasa merendah diri dan sedeh...so,,,bila letak gambar sama2 kat fb,,akan ade yg mengomen bahawa SI DIA tu cantik dan comel,,pastu dia akan mereply bhw kawan dia yg sebegini rupa pun comel dan cantik jgk...padahal dlm hati ALLAH jer yg taw...astaghfirullahalazimm....bwk2 la bertaubat ...
:face60:...korang x percaya apa yg aku tlis ni? it's up to u all la nk percaya ke x,,,tp ni mmg realiti yg ak dgr sendiri dan nmpak sendiri...memang sengal doe SI DIA tu...


2. ade jgk yg suka pangkah2 org bila ckp,,,ni mmg aku x suka,,paling2 aku benci ngn org jenis dan berjenama sebegini...ye la,,sape x sakit aty bila kita syok2 cakap,,dia pulak pegi pangkah2...ape kehal,,,masalah dalaman ke org tu,,,x de pasal suka cari pasal,,,dan paling yg sakit aty tu,,bila kita x pernah pown buat salah kat dia!! yg dia suka cari pasal tu mmg sengaja la nak cari publisiti murahan sebab x de org nak layan dia la tu,,,hei,,bawak2 la berzikir dari memangkah cakap org...


3. ade jgk yg suka sgt x puas hati kat seseorg...org buat ni salah, org buat tu salah,,org pakai ni salah,,org pakai tu salah,,,org pegi sini salah,,org pegi sana salah,,habis engkau saje la yg betul kat dunia ni...nobody is perfect la mak cik,pakcik,akak ,abg,oiiii...pastu kalau tak puas hati mula buat ayat2 yg sarcastic kat mana2...dekat dlm jamban,dkt wall,,dan yg paling best dkt wall fb...hehehe..tu mmg hangat,,,korang x caya? g tgk wall kwn2 korang,,mesti akan ade ayat2 yg perli memrli kat situ,,,heheheh,,,g la check...dan ade disebabkan satu insiden tu mmbuatkan org tu menuduh seseorg tu tanpa usul periksa,,main tuduh2 je,,periksa la dlu,,nth2 kwn sebelah kau yg buat,,kawan yg ko x puas aty tu buat ape pown,,,sedeh hati kwn yg x buat ape2 tu dituduh melakukan perkara sedemikian,,,eee,,macam2

4. ade jgk yg dah rasa insaf bila buat kawan camni, camtu,,cenggitu,,cenggini,,,and deorg mula lah memohon ampun dan maaf,,ceh,,mcm nak raya pulak,,hehehe,,ok,,dosa dah diampunkan dan x de dendam dihati masing2...ok,,ni memang satu amalan yg mulia iaitu meminta maaf dan memaafkan antara satu sama lain,,tp ni lain pulak cternye,,mintak maaf sebab takut fail waktu exam,,tapi bila dah habis exam,,fuh,,masyaallah,,ALLAH jer yg mengerti jiwa org tu,,mulalah melakukan part time deorg iaitu kembali bersifat seperti syaitan dan iblis iaitu berhasad dengki,berdendam dan x puas hati kembali...perasaan ni mula bermaharajalela tanpa memikirkan perasaan org lain...sungguh kejam !! engkau ingat minta maaf ni barang mainan ker??cuba engkau rasa kalu org buat kat engkau macam ni,,mau nak mengamuk kan? pastu meluahkan perasaan kat fb or di tweeteerrrrnye...hehehe...


tapi,,alhamdulillahlah sbb kawan aku x de la berperangai sebegini rupa..syukur kpd ALLAH sebab aku dikurniakan beberapa org teman yg sudi berkawan dgn hati yg ikhlas dgn aku ni..semoga ALLAH akan memberi ganjaran yg terbaik untuk kalian semua especially untuk teman terbaik yg aku anggap terbaik dari hati aku iaitu,,dyla,,sufi,,fitryie,,shira,,,,...



apa yg aku tulis ni bukanlah nak menyinggung hati sesiapa tetapi cuma mahu menjadikannya sebagai sebuah pengajaran dan mengingatkan kita betapa pentingnye kawan...

ape yg aku tulis ni jgk merupakan pandangan aku sebagai blogger yg cuba untuk membetulkan or mengkritik perbuatan yg aku rasa kurang enak untuk aku pandang or untuk aku dengar...


sebenarnye byk lagi nak dikongsikan...tapi jari ni mls pulak nk tulis sebab skjp lagi nak hang out daaa....


akhir sekali,,aku memohon supaya x ada yg berasa kecil hati dgn entry aku ni...kerana entry ni merupakan salah satu cara aku melihat org berkawan ngn seseorg tu..dlm erti kata lain,,aku cuba untuk menjadi pengkritik bebas...hehehe
:face7:...


okey la,,,kalau rasa nak komen,,komen je ok,,,bye,,,sayonara,,,

2 comments:

Xan_hollow said...

aiii...rajin sgguh menaip... ak f0llo ang dh weyh....

blossom awesome said...

bese ar...x de keje la katakan